Vi hör och läser att det kan vara bra att äta olika tillskott för hälsans skull. Äter man olika tillskott är det dock väldigt viktigt att man ser över konsumtionen och inte överdoserar rekommenderad mängd. För mycket av vissa ämnen kan istället ge motsatt effekt.

Idag är det många som väljer att komplettera näringsintaget med hjälp av olika tillskott, från till exempel vitaepro.se. Det handlar om olika vitaminer och mineraler som anses vara viktiga för kroppen, men som man av olika anledningar inte får i sig dagligen. Beroende på syftet av intaget finns det väldigt många tillskott att välja mellan.

Man behöver dock vara försiktigt med hur mycket tillskott och vitaminer man äter. Det kan vara skadligt om man överkonsumerar tillskott som egentligen ska verka gott för kroppen. På grund av detta har nu regeringen gett Livsmedelsverket ett uppdrag som går ut på att sätta maxdoser, skriver Svenska Dagbladet. Detta för att minska risken för att man ska kunna missbruka konsumtionen omedvetet, då gränsen mellan hälsosamt och ohälsosamt är liten i vissa tillskott.

Är det alltid nödvändigt att äta tillskott?

Livsmedelsverket skriver man att det oftast inte är nödvändigt att äta kosttillskott. Ibland kan det vara bra för hälsans skull att äta tillskott under en period, men i långa loppet är det inte nödvändigt om man inte fått andra besked av en läkare.

I vanliga fall brukar man till exempel rekommendera kvinnor och gravida att äta folsyra, D-vitamin för barn och äldre och vitamin B12 för de som är veganer. Detta för att olika grupper är olika känsliga eller inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineralier från kosten. Men känner man sig pigg och kry är det inte nödvändigt att stressa upp sig. Med hjälp av hälsosam och varierad kost mår kroppen i de flesta fall bra ändå.