Det blir allt vanligare med extra protein i olika livsmedel. Det har naturligtvis att göra med den allmänna hälso- och fitnesstrenden. Protein är, som bekant, viktigt för att bygga upp muskler. Vill man unna sig något extra, som samtidigt är nyttigt, kan man göra sin egen proteinglass.

Året Nobelpris i fysiologi eller medicin kommer att tilldelas japanen Yoshinori Oshumi, som har studerat autofagi, den process i cellen i vilken beståndsdelar bryts ned och återanvänds för att bygga upp cellen igen. Mer om autofagi finns att läsa här.Glass med smultron

Men även om cellen alltså kan återanvända material för att bygga upp sig själv på nytt, så måste näringsämnen alltså tillföras utifrån. Ett av dessa näringsämnen är protein, alltså föreningar av aminosyror som används för att bygga upp muskler. Det påstås ibland att den som styrketränar inte behöver tillföra extra protein, men det stämmer inte. När man styrketränar skadas musklerna, och efteråt byggs de upp igen. Men för att de ska kunna byggas upp igen måste de tillföras protein, via blodet. Eftersom träningen ökar proteinbehovet måste man få i sig mer protein än om man inte tränar. Det här proteinet måste inte komma från proteinpulver, även om många nog tror det. Det finns många proteinrika livsmedel: tofu, kyckllingfilé, tonfisk, kvarg och insekter, för att bara nämna några.

En produkt som har dykt upp i handeln på sistone är proteinglass. Har man kvarg, proteinpulver och lite andra grejer hemma kan man ganska enkelt svänga ihop sin egen variant. Då kan man dessutom bestämma smaken helt själv, även om man får vara beredd på att experimentera lite innan man hittar den kombination av kvarg, proteinpulver och smaksättning som ger det bästa resultatet. Glassen är lättast att göra i glassmaskin, men det går även att göra den om man saknar en sån. Då minskar risken för iskristaller i glassen, vilket det annars är högre risk för när man gör glass på ingredienser med låg fetthalt, vilket det ju är fråga om här. En våg är också bra att ha, eftersom man får bäst resultat om man väger ingredienserna.

Två portioner glass

Till två portioner proteinglass behövs följande:

  • 200 g naturell kvarg (eller smaksatt, om du vill)
  • 100 g naturell lättyoghurt
  • 100 g flytande äggvita (motsvarande 3 ägg eller en dl)
  • 50 g proteinpulver i valfri smak. Tänk på att den ska fungera tillsammans med kvargen och eventuella annan smaksättning.
  • Extra smaksättning, som färska eller frysta bär, bitar av proteinbars, kallt starkt kaffe eller någon av de söta såserna från Walden Farms.

Gör så här

  1. Blanda kvarg, yoghurt, proteinpulver och eventuell smaksättning (om det inte rör sig om färsk frukt, som kan tillsättas senare). Ställ in i kylen.
  2. Vispa äggvitorna till ett skum, ungefär som om du skulle göra maränger, och blanda den här smeten med kvargblandningen.
  3. Stjälp över blandningen i glassmaskinens skål, och låt maskinen gå tills glassen har fått önskvärd konsistens. Om du använder färska bär som smaksättning kan du tillsätta dessa på slutet.
  4. Har du ingen glassmaskin. Ställ in skålen i frysen, och ta ut den ungefär var trettionde minut för att röra om i blandningen. I övrigt kan du följa instruktionerna i detta recept.